Wednesday, December 4, 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Buku Ehh!!! Media Sosial

Assalamualaikum semua, sebelum ni saya sudah kongsikan satu ulasan tentang buku Kajian Waca ana dan Strategi Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Kali ini saya akan berkongsi pula ulasan tentang satu lagi buku yang bertajuk Eh!!! Media Sosial.


Bab 1 ialah tentang Media Sosial: Gambaran Keseluruhan yang membuatkan pembaca akan memahami apa itu media sosial, rangkaian sosial dan jenis-jenis media sosial. Bab ini juga menyentuh tentang mengapa media sosial digunakan dalam P&P bahasa. Bab 2 pula tentang kajian berkaitan Twitter dan trend terkini yang menunjukkan bahawa semua responden setuju bahawa Twitter mudah diakses, pantas, efisyen dan membekalkan informasi terkini. Bab ini juga terdapat perkongsian cara untuk membuat akaun Twitter. Bab 3 ialah tentang Facebook kajian yang dijalankan berkaitan facebook yang menunjukkan bahawa Facebook ialah satu alat yang berkesan untuk interaksi pelajar. Bab 4 ialah tentang Instagram menyeronokkan dengan hasil kajian yang positif iaitu semua subjek kajian berminat dengan cerita pendek Instagram. Bab 5 menceritakan tenttang kajian berkaitan E-mel untuk melihat proses interaksi pelajar yang melibatkan penyertaan dan interaksi.

Bab 6 pula ialah tentang kajian Blog di dalam kelas bahasa yang menunjukkan bahwa blog membantu pelajar Korea untuk mempelajari kesusasteraan, bahasa dan pembelajaran teknologi. Bab 7 merungkai tentang isu dalam rangkaian sosial dalam kalangan pengguna dan kajian menunnjukkan kebanyakkan responden menyatakan bahawa terdappat isu penggunaan bahasa dan struktur ayat di dalam rangkaian sosial. Bab terakhir iaitu Bab 8 ialah tentang implikasi pedagogi yang merumuskan bahawa media sosial dan rangkaian sosail menawarkan peluang untuk pembelajaran bahsa yang berkesan secara specifik.

Rujukan
Norein Mansor & Normaliza Abd Rahim. (2019). Eh!!! Media Sosial. Kuala Nerus: Penerbit Universiti Malaysia Terengganu.

Harga buku: RM 60.00

No comments:

Post a Comment