Sunday, September 22, 2019

BBM3410Satu2019: Nenek dan Datuk

SINOPSIS CERITA SOSIAL 1: NENEK DAN DATUK

Cerita sosial ini menceritakan tentang keluarga Alim yang pulang ke kampung iaitu di Kajang. Namun kepulangan Alim pada mulanya dipenuhi dengan tangisan. Pertama, Alim menyangkakan ayam dan itik datuk dan neneknya telah mati tetapi rupanya kedua binatang tersebut diletakkan di reban baru. Dan kedua, Alim menyangkakan yang rumah datuk dan neneknya telah tiada kerana keadaan rumah yang telah berubah membuat Alim menangis. Namun, setelah nenek berjaya memujuk Alim, akhirnya Alim dapat menerima dan kembali ceria dan mereka semakin rapat.


Rujukan : Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi (Teori dan Aplikasi)


JENIS MULTIMEDIA YANG BOLEH DIGUNAKAN BAGI TUJUAN PENYEBARAN CERITA SOSIAL

1. Multimedia Hiperaktif
Multimedia ini mempunyai struktur serta eleman yang boleh dikaitkan oleh pengguna melalui tautan dengan elemen yang sedia ada. Sebagai contoh, sekiranya cerita-cerita sosial seperti cerita 'Nenek dan Datuk' diceritak di dalam web site, pastinya akan memudahkan pembaca untuk mendapat tautan cerita tersebut.

2. Multimedia Kits
Cerita sosial juga boleh diceritakan dalam CD-ROM mahupun kaset dan kemudian menarik minat penonton kerana diceritakan dan disiarkan dengan tambahan visual yang menarik berunsurkan warna dan tulisan yang lebih menarik.

3. Multimedia Linear
Cerita-cerita sosial seperti Nenek dan Datuk ini juga boleh dikembangkan dalam bentuk filem animasi atau filem lakonan sebenar dan disiarkan dalam siaran televisyen. Ini akan menarik minat lebih ramai pembaca untuk menonton cerita tersebut.

No comments:

Post a Comment