Wednesday, October 2, 2019

BBM3410Satu2019 : TIP BELAJAR DENGAN MUDAH

TIPS BELAJAR DENGAN MUDAH

Assalamuallaikum semua...

Sebenarnya banyak cara atau tips untuk belajar dengan mudah tetapi ada dua cara yang saya amalkan iaitu :-

1. Baca nota dahulu sebelum masuk kelas

Sebelum datang ke kelas, sebaiknya kita menelaah atau membaca dahulu nota untuk topik pada hari berkenaan. Lebih afdhal kalau nota yang dibaca itu dua atau sehari sebelum kelas. Oleh itu, sekurangnya kita datang ke kelas dengan ada pengetahuan dan bukannya sekadar datang kosong sahaja. dengan ini, secara langsung akan membuatkan kita lebih fokus kerana kita tahu dan berminat akan topik tersebut. selain itu, kalau ada sebarang soalan pula semasa kita membaca nota, kita boleh ajukan pada cikgu atau pensyarah kita masa kelas nanti. 

2. Membuat nota / isi penting pada 'sticky note'

Tips yang kedua ialah dengan membuat atau menyalin nota ringkas atau isi-isi penting pada sticky note dan kemudia melekatkan sticky note tersebut pada kawasan-kawasan yang kita biasa lihat terutamnya dalam bilik kita. sebagai contoh, kita boleh lekatkan pada cermin bilik, meja study mahu pun di pintu almari. Jadi bila kita tengah besiap, sempatlah kita menjeling dan baca sekurang-kurangnya lima kali dalam sehari berkaitan nota tersebut. Dan secara automatik, insyaAllah membantu dalam membuatkan kita sentiasa ingat akan nota tersebut.

Walau bagaimanapun, lain orang lain cara yang mereka selesa dan mampu buat. Kalau anda ada tips lain yang menarik, sudilah berkongsi pada saya ini, seorang budak yang baru belajar. Tapi apa-apa pun, perkara awal yang paling penting ialah, kita kena betulkan niat kita belajar iaitu kerana Allah s.w.t. dan pastikan sepanjang kita menuntut ilmu, kita mendapat keredhaan daripada ibu bapa, gur-guru dan juga orang sekeliling.
Oleh itu, renung-renungkan dan selamat beramal semua 🌸


No comments:

Post a Comment